De ervaring als ZZP’er bij Panenqa

Interview met Rob Schut

 

Door Rob van de Sanden op 22 april 2021

 

Kun je jezelf als eerste even kort voorstellen?

Mijn naam is Rob Schut en ik woon in Loenen, dat ligt tussen Apeldoorn en Arnhem. Hier woon ik samen met mijn vrouw en twee zonen. Ik woon ondertussen al ongeveer 15 jaar op deze plek en ben in deze regio opgegroeid. Ik heb in Arnhem de HEAO gevolgd.  Ik heb hier bedrijfseconomie gestudeerd waarna ik in de accountancy terecht gekomen ben. Ik ben bij PWC gaan werken, ook in Arnhem en heb daar verschillende werkzaamheden uitgevoerd in de Audit praktijk. Daar heb ik ook mijn doctoraal en RA titel behaald in die tijd. Ik heb er 7 tot 8 jaar gewerkt. Ik heb er een erg leuke tijd gehad en veel kunnen leren en mogen zien. Hierna heb ik toch wel gedacht, ik weet niet of die accountancy echt iets voor mij is dus vandaar ben ik toen ook opzoek gegaan naar iets buiten de accountancy. Hierna heb ik verschillende rollen gehad van hoofd administratie tot manager planning & control en ook nog een stuk ondernemerschap mogen proeven.

 

Heb je daarnaast ook nog hobbies? Iets wat je in je vrije tijd doet?

Ja zeker, ik loop graag hard en hou erg van mountainbiken. Het lukt me niet om het iedere week te combineren. De laatste tijd loop ik iets meer hard en ben ik minder op de fiets te vinden maar het is net een beetje waar ik zin in heb! En verder vind ik het leuk om wat in de tuin te doen.

 

Hoelang werk je al als ZZP’er? En heb je voornamelijk opdrachten via bureaus of vaak via direct netwerk?

Ik werk nu ongeveer 4 jaar als ZZP’er. Eigenlijk lopen mijn opdrachten altijd via een intermediair. Het is toch wel makkelijker om contact te leggen. Ik heb wel een redelijk netwerk maar dergelijke bureaus vergroten je reikwijdte enorm. Het is weleens gebeurd dat iemand mij na een opdracht nog gebeld heeft, dus direct zeg maar, maar toen was ik al met een andere opdracht bezig en heb ik er niet op in kunnen gaan.

 

Waarom ben je eigenlijk als ZZP’er gaan werken?

De belangrijkste reden om als ZZP’er te gaan werken is dat ik mijn opgedane kennis en ervaring graag in wil zetten om bedrijven en organisaties vooruit te helpen.

Ik vind het bovendien erg interessant om bij verschillende bedrijven mijn eigen horizon te verbreden. Ik zeg ook wel eens, je kan het ook zien als een stukje ontwikkeling voor mezelf. Ik heb er behoefte aan om eens in de zoveel tijd in een andere omgeving te zitten, want ik heb uitdaging nodig en dat is ook wel een reden waarom ik als ZZP’er aan de slag ben gegaan. 

 

Hoe bevalt het werken via Panenqa?

Het bevalt me echt prima, ik vind het hartstikke leuk. Ik heb Rob (directeur Panenqa) leren kennen via een opdracht waar ik me voor ingeschreven had, die uiteindelijk niet is doorgegaan. Maar Rob (directeur Panenqa) gaf aan dat hij mijn cv erg interessant vond en toch graag een keer wilde afspreken. Ik had een erg leuk gesprek de eerste keer, maar ik wist eigenlijk niet of hier iets uit ging komen. Op dat moment was er niks concreets. Uiteindelijk is er toch een opdracht uitgekomen en dat was precies wat ik leuk vind om te doen. Het was een echte business control opdracht, veel vooruitkijken en niet alleen maar met cijfers bezig zijn. Het was eigenlijk een goede vertaling van wat ik toen met Rob (directeur Panenqa) besproken had. Het was een goede match, Rob (directeur Panenqa) had goed geluisterd.

 

Hoe verloopt het administratieve proces naar jouw mening? En de betaling aan jou als ZZP’er?

Echt prima, dit loopt eigenlijk heel soepel wat mij betreft. De processen van de verschillende bureaus waar ik ervaring mee heb lijken ook wel op elkaar. Het enige waar het verschil soms in zit is het verantwoorden van uren.

 

Zou je Panenqa bij anderen aanbevelen? Waarom?

Ja, dit zou ik zeker doen. Het is een leuk stel mensen, dat is ook belangrijk, die luisteren en contact belangrijk vinden. Ik vind het stukje persoonlijk contact erg belangrijk en zeker als ZZP’er. Je bent namelijk onafhankelijk, je hoort er niet echt bij. Maar ik krijg zeker de indruk dat ik niet vergeten word. Met kerst bijvoorbeeld en met andere zaken wanneer Panenqa toch even wat opstuurt. Dat vind ik toch leuk, het is een stukje waardering. Dit spreekt wel een gevoel uit, van ik hoor er wel bij zeg maar. Ik denk dat dit een hele belangrijke reden is om te zeggen ik beveel Panenqa aan aan anderen. 

 

Wat zou je graag anders willen zien bij Panenqa?

Ik vind dit een lastige vraag want dit weet ik eigenlijk niet als ik heel eerlijk ben. Ik zou eigenlijk echt niet weten wat ik anders zou willen zien. Er is voldoende contact, het proces loopt makkelijk en ik heb er een leuke opdracht bij dus ik zou niet weten wat ik zou willen veranderen.

 

Wat zal je bij blijven van het werken via Panenqa?

Ik denk dat dat vooral toch dat persoonlijke contact is. Ik waardeer dat heel erg. Het valt mij ook op, want ik heb ook via bureaus gewerkt waar weinig tot geen contact is. Een veel afstandelijkere relatie, en dat is ook niet erg maar ik vind het toch leuk dat je af en toe waardering krijgt. Zo heeft Rob (directeur Panenqa) tijdens Corona bijvoorbeeld ook het initiatief genomen om een wandeling te maken en even bij te praten.

 

Enthousiast geworden en kom je graag in contact met Panenqa? Neem dan contact op met Rob van de Sanden op 06-14037931 of via rvandesanden@panenqa.nl.

 

Rob (46) is Managing Director bij Panenqa en blogt regelmatig over actuele onderwerpen.

 

Laatste nieuws